fredag 17. september 2010

Blokking av sjal

.. holdt på å skrive blogging.. men det blir jo det også, egentlig!
 Blogging om blokking.

Nytt av året er at jeg har begynt å strikke sjal. De er penest når de er slette og strukket ut slik at mønsteret vises. Jeg fikk høre at det finnes noe som heter blokkesett som en kan bruke for å få sjalet strukket og pent på en enkel og grei måte.
Jeg er med i håndarbeidsforumet ravelry og der er jeg blitt "kjent" med ei dame som har vært så utrolig hjelpsom med meg og mine forsøk på å utvide strikkerepertoiret. Hun vet svar på det meste (les: alt!) og hun lager blant annet de lekreste sjal. Hun fortalte at hun har et blokkesett hun bruker for å få de så slette og lekre. Hun har gitt meg lov å bruke bilde fra hennes side for jeg ønsket å illustrere et vakkert ferdigblokket sjal så dette er strikket av henne:


I går satt jeg i gang med å prøve blokkesettet. Jeg bestilte det herfra:
 Blokkesettet består av lange, tynne waiere og noen små "T-kroker" til å feste med.

Jeg ble litt skuffet når jeg fikk settet tilsendt for jeg hadde ventet at det skulle  vært en bruksanvisning med bilder med. Nå er jo jeg heldig som har en ekspert et tastetrykk unna, så her får dere vite hvordan jeg gjorde det.

Først må sjalet gjennombløtes godt.
Trykk ut vannet (ikke vri) og rull etterpå sjalet inn i et håndkle for å få ut mest mulig vann.

Legg det på en gulvteppe eller madrass (jeg slo ut gjestesovesofaen og brukte madrassen der).
Så trer du waierene inn i hver eller annenhver maske på langsiden (der hvor ikke spissen er). Jeg brukte to stenger på langsiden.
Så satte jeg en stang på hver side nedover mot spissen. På dette sjalet er det en bord ytterst og jeg satte stengene i hver ytterste maske på borden.

Strekk stengene langt ut slik at mønsteret blir skikkelig strukket. Jeg satte så krokene i for å holde stengene strukket ut.

Slik så det ut når det lå ferdig blokket.

La det tørke helt før du løsner det fra stengene eller så kan det trekke seg litt sammen igjen.
Det går også fint å blokke skjerf og duker med disse.
Her er et skjerf som også er strikket av min hjelpsomme hyggelige venninne fra Ravelry.

Jeg er veldig fornøyd med blokkesettet. Når en bruker så mange timer på å lage et sjal så er det verd den tiden det tar å sette det til blokking for resultatet blir så mye bedre. Jeg brukte knappenåler tidligere, men en får ikke den jevne kanten da.


Takk for at jeg fikk bruke av de fine bildene dine!


Ha ei fin helg, alle sammen :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)