onsdag 27. juli 2011

Perler langs veien 1 ♥

Vi er akkurat kommet hjem fra ferie på Sørlandet. Min  kjære svigerfar sovnet stille inn helt uventet mens vi var der så det ble en tur med både stor sorg og mye glede. Emblas elskede er fra Grimstad og har sønn og barnebarn og ellers nær familie der så det ble et trivelig gjensyn med dem. Det blir alt for sjelden når vi bor så langt nord. Første kjøredagen hjem var den dagen som vil stå som en vond flekk i historien for alltid. Kjørte forbi Tyrifjorden på formiddagen og ble møtt av de sjokkerende nyhetene fra Norge på TV-skjermen da vi kom til hotellet tidlig på kvelden.

Jeg har kalt dette innlegget for perler langs veien. Vi kjørte av gårde uten å planlegge hvor vi skulle overnatte, vi bruker å ta det på sparket. Når vi kjenner det begynner å bli nok mil så begynner vi å se etter overnattingssteder. Denne gangen fant vi en virkelig perle av et hotell. Det ligger i den lille byen Sveg i Härjedalen. Et gammelt hus fra 1880-tallet med sjelen i behold. Det var innredet med autentiske gamle møbler, lamper og blant annet en vakker piketitter som stod på skrivebordet. Frokosten fikk vi servert på rommet, og den måtte selvfølgelig fotograferes fra alle bauger og kanter før Emblas elskede fikk skjenke seg en kopp kaffe :-) Her kommer en del bilder fra rommet og frokosten, dessverre tok jeg ikke bilde av det vakre hotellet utenfra.

Koselige gamle nattbord
Denne skulle jeg gjerne hatt på soverommet hjemme også
Sjarmerende piketitter
Frokostbrettet. Lekkert?
Kaffe i ordentlig kanne

Hmm. Det er sikkert flere enn meg som har fin kaffekanne i skapet som "aldri" blir brukt. Jeg skal jammen bli flinkere å bruke den.

Nusselige små egghøne-eggeglass
Kopper i tynt porselen. For meg som synes kaffe smaker altfor varmt passet det bra med kopp som kjølner innholdet fort.
Sukkerkoppen - synes det var ekstra sjarmerende at servisedelene ikke "hørte" sammen.
Dette må vel være en ekte hattehylle - med knagger til hatten.
Vi trivdes så godt her at det er nok sannsynlig at vi blir å overnatte her når reiseveien passerer Sveg en annen gang også. Andre overnatting ble allerede på hjemveien. Vi fikk samme rommet, men her er et bilde av frokostbrettet fra returreisen også. Dessverre gikk kameraet tomt for batteri etter dette ene bildet - jeg skulle så gjerne hatt nærbilde av disse eggeglasshønene også.

Så hvis du kjører innenlandsvegen (E45) og trenger et trivelig overnattingssted med sjel, gode madrasser og verdens tykkeste herlige håndklær så vet du hvor du skal stoppe. :-)

Lette på nettet og fant et bilde av hotellet utenfra. Det var på siden til turistbyrået så jeg tar meg den frihet å bruke det.
Hotell Härjedalen Sveg


- Ha en fin onsdag, og kom gjerne innom i morgen og les om hva jeg fant i postkassen da jeg kom hjem. Klem fra Eva -

2 kommentarer:

  1. Kondolerer! Trist når noen dør uventet, men samtidig bra at dere var der da det skjedde. Flotte bilder av hotellfrokosten:) Smakte sikkert nydelig! Klem

    SvarSlett
  2. Kondolerer med din svigerfar.

    Og hotellet: oooh jess!! DET var i min smak. ALT. hadde jeg funnet et sånt hotell hadde jeg vel blitt der for alltid. ;-)

    ~elin~

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)