lørdag 28. august 2010

Helgebesøk og rydding i "kokebokskapet"

Denne helga er vi så heldige å ha besøk av vår gode venninne som bor i Trondheim. Da må vi ha litt godt å spise, og da hun ønsket seg oppskriftene legger jeg de like så godt ut her også.

Pastaretten stod i ei kokebok jeg en gang hadde, men som ble kassert når jeg hadde rydding i kokebokskapet. Det viste seg at vi hadde 72 kokebøker, og noen fikk ikke videre oppholdstillatelse i heimen. Jeg kasserte faktisk 3-4 stykker! Tok og klippet ut sidene på de rettene jeg har laget vellykkede versjoner av tidligere og hev resten av boka. Pastaretten stod i en av de kasserte, jeg husker ikke hva boka het, men den stod på side 110 hvertfall....

Sconesene er en oppskrift jeg har hatt i evigheter, men jeg husker ikke hvor den kom fra. De er gode, de er enkle å lage og de er sunne. Vel verdt å prøve.

Menyen denne gangen ble: Pasta og yoghurtscones

Pasta med brokkoli og paprikasaus

250 g penne, grov (kokes etter anvisningen på pakken)
1 liten brokkoli (kokes knapt møre)
50 g kokt skinke.

PAPRIKASAUS:
1 rød paprika
3 dl matfløte
3-4 dl revet ost
1 ts salt
litt pepper
1 kløft hvitløk

Skjær paprikaen i små terninger og kok dem møre i fløten. Tilsett osten og smak til med salt, pepper og presset hvitløk.
Bland pastaen og brokkolien. Hell sausen over. Jeg bruker skinkepålegg som jeg skjærer i smale striper. Disse legges oppå til slutt. Serveres straks.




Scones med yoghurt og solsikkekjerner
1,5 dl sammalt hvete, grov
2,5 dl hvetemel
2 ss margarin eller smør (jeg bruker smør)
1 lite beger yoghurt naturell (175 ml)
1 ss bakepulver
1 ss farin
4 ss solsikkekjerner

Bland mel, sammalt hvete, farin og bakepulver. Smøret smuldres i. Rør i yoghurten og solsikkekjernene. Stekes i ca 20-25 min - 175°
Form deigen som en stor bolle, og del den i åtte spisser nesten gjennom. Se bildet.


Disse sconesene er veldig mettende og er også ypperlig turmat.

Mine yndlingsscones ♥

2 kommentarer:

  1. Hei Embla!

    Jeg så i en kommentar inne hos en annen blogger at du lurte på hvordan man får flere bilder i headeren (sånn som hos Emmeline). For å få det til må du først lage collagen med de bildene du ønsker å ha med, enten i Photoshop eller i et bilderedigeringsprogram fra Picasa, (Picasa kan du laste ned fra nettet gratis), og deretter laste den ned som du ville gjort med et vanlig bilde.

    SvarSlett
  2. Tusen takk skal du ha, Barbro! Det skal jeg prøve.

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)