søndag 19. juni 2011

Skikkelig gammeldags husmor,

ja, det er meg det. Hvertfall i dag. Jeg har nemlig laget rabarbragrøt! Det lukter så deilig, det smaker så deilig og så er det så lett å lage. Skikkelig kinderegg.

Har du laget det noen gang? Hvis du har rabarbra tilgjengelig så anbefaler jeg deg  å lage rabarbregrøt eller syltetøy. Vi hadde det ofte hjemme når jeg var lten, men jeg tror at det er blitt en "glemt" dessert.
Eller kanskje ikke - jeg ser at de bruker å selge rabarbrastenger på butikkene nå for tiden.

Hvis du har lyst å prøve så gjør slik: Ta noen stenger rabarbra og skjær av den nederste enden og bladet. Skjær stenglene opp i små biter, de trenger ikke å skrelles. Til 3-400 gram trenger du følgende:
Kok opp ca 1½ dl vann og 1 dl sukker (jeg bruker sukrin og det smaker utmerket)
Ha i rabarbrabitene og la det koke under lokk til det er mørt (3-5 minutter)
Ta gryten av platen og rør i 2 ss potetmel som du har rørt ut i litt vann. Hell det i med tynn stråle mens du rører om.
Sett gryta tilbake på platen og la det koke opp igjen.
Ha det over i en vakker skål, strø sukker over for å unngå snerk og la det kjølne eller bli helt kaldt.
Serveres med fløtemelk eller melk.


Jeg bar måtte ha med en av mine vakre pelargonier på kollasjen. Rabarbragrøt  og pelargonier er i samme sjanger synes jeg.

Hvis du vil lage syltetøy så koker du opp bare rabarbra og sukker. Rabarbraen avgir så mye saft at ekstra vann er ikke nødvendig. Da kan du koke det noen minutter lengre til det begynner å se litt brunt ut. Ikke svidd altså, men rød-grønnfargen endrer seg litt mot brunaktig etter ca 7-8 minutter. Og ikke potetmeljevning da. Jeg bruker å fryse ned syltetøyet og Emblas elskede synes det er så godt å ha i frokostblanding.

Nå om sommeren bruker jeg å lage en annen gammeldags rett, mer om den i morgen.

- ha en flott søndagskveld -

4 kommentarer:

  1. Jeg henger meg på og anbefaler ALLE å lage dette!! det er sååååå godt.

    Det jeg er enda mer avhengig av om sommeren er ISKALD rabarbrasuppe! Har jeg det i kjøleskapet så trengs det ikke mye annet. På en varm sommerdag..mmm.

    Gleder meg til å se hva for noe gammeldags rett du skal legge ut i morgen.

    SvarSlett
  2. Hei- heilt enig med at rabarbra er ein skikkeleg snadderressurs når ein har tilgong på den. Eg har slått meg på rabarbra dessert med litt delte jordbær oppi. Fargen og smaken blir så fin!
    Takk for at du kikkar innom og legg igjen meldingar til meg. Lika da!

    God sommar! Nyt ferien no.

    Marian

    SvarSlett
  3. Mmmm, ja rabarbra suppe/grøt/syltetøy er supergodt. Minner meg om mormor :)
    KLæm Susanne

    SvarSlett
  4. Hei :)
    Så koselig at du ville kjøpe Sjokoladeskiltet! Perfekt for en sjokoladeelsker det da ;-) Pakken ble sendt tidligere i dag forresten.
    Har aldri lagd rabarbragrøt, men derimot rabarbrasuppe, vi koste oss med det senest i går. Er kanskje omtrent det samme bare litt tynnere konsistens? Utrolig godt hvertfall!
    Klem

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)