tirsdag 4. januar 2011

Bruktfunn fra den gang da....

De som leser bloggen min jevnlig har nok lagt merke til at jeg har en forkjærlighet for "lopper" og brukte ting med patina og sjel og gjerne merker etter tidligere bruk. Jeg har jo vist frem det meste av det jeg har kjøpt i høst, men jeg har vært slik "bestandig". Liker både hummer og kanari, og tolv av hvert er nok ikke min stil - ikke har jeg plass heller.

Disse små likørglassene kjøpte jeg i Luleå på 80-tallet. Jeg er fortsatt like betatt, men hver gang jeg ser dem så tenker jeg på de flotte likedanne ølglassene de hadde som jeg ikke kjøpte. De kostet 25 kroner stykket, så det var ikke prisen - reiste med tog så det var heller ikke noe problem å få de med seg - . De hadde bare tre stykker, og jeg syntes av en eller annen grunn det var et dumt antall. Tenker på det hver gang jeg dekker på til tre stykker - og tro meg, det skjer ganske ofte. Men, men - det er jo et luksusproblem i det store hele. Håper de er til glede for de som kjøpte dem :-)

Klok av skade så tenkte jeg ikke på antallet da jeg fant dette søte lille likørglasset som det bare var et av...

Joda, glasset har stett - den ble bare "gjennomsiktig" på bildet
Det er mange som har av de vakre "tivolilampene" med plastskjermer som jeg husker fra min barndom. Vi hadde dessverre ikke ei sånn, men jeg har arvet en i samme stil. Denne har trefot, metallstang i midten og er ei bordlampe med én skjerm. Skjermen er i likhet med tivolilampene av plastremser, men denne lampen er nok fra 30-40 tallet. Har ikke sett en slik andre steder. 





 Ellers så er nå julen pakket bort her i huset, når en er begynt på jobb etter nyttårshelgen så er julen over føles det som. Bloggen skal også få "hverdags"-heading i løpet av kvelden. :-)


- Jeg ønsker en fin dag til deg som er innom - 

9 kommentarer:

  1. Takk for koselig kommentar på bloggen min. Visst er det gøy !
    Kjempesøte glass !
    Jeg har samlet på enkle glass , jeg !
    Som jeg samler på enkle mokkakopper og ....
    Vi måtte kvitte oss med mye da vi flyttet , men jeg ser jo at jeg har et samlergen, og mannen min har mange....
    Koselig , ny header , du også , ser jeg :)
    Deilig med hverdag igjen , selv om det er kos med jul !
    Klem fra Ingunn :)

    SvarSlett
  2. Så koselige ting du viser! Kunne ønske jeg hadde et større hus og flere skap, for i mitt glass-skap er det trengsel... Kjedelig for en innbitt samler å ikke ha mer plass. Men jeg får takke meg sjøl.

    Hilsen meg som eier to trehodete lamper og som gjerne skulle ha hatt flere...

    SvarSlett
  3. Nydelige glass du viser! Ja, det trenger vel ikke være 6 av alt bestandig?! Det er jo oftere at man er færre enn det når man nyter et glass med noe sterkt i ;-)

    Ha en fin kveld!
    :-)

    SvarSlett
  4. Hei, og godt nyttår! Søtt likørglass:) Synes det er litt av sjarmen og kunne dekke et bord som består av ulike glass. Bordet blir liksom litt mer "livat":) I morgen skal julen pakkes ned her på farmen. Juletreet fikk fyken 2.juledag da det nesten ikke var barnåler igjen:) Tenker det blir edelgran til neste jul!

    SvarSlett
  5. Rart det der med antall glass og sånt... tror alle iblant har et sånt problem:) Fine glass:)

    SvarSlett
  6. Kjempefine glas! Det er så kjekt at det er fleire som syns det kjekt med "noko med sjarme" i staden for "rett antal av rette sorten". Ingenting gjer meg meir glad enn gode loppis- og bruktfunn! Manglar eitt punkt på lista di for 2011 syns eg: "Gjer minst to gode bruktfunn dette året!" - eller?
    Takk for kommentar - vi følgjes.

    Marian

    SvarSlett
  7. Hei.
    Nydelig header......ny igjen.....
    Mange koselige ting paa denne. Og kanelkrukka , saaklart :-)
    Klem fra sovnlose meg med engelsk tastatur paa iPaden :-)

    SvarSlett
  8. Fin lampa!
    Glasen påminner om glas som ena dottern samlar på och brukar hitta på loppisar. Vi besöker ofta loppisar :) Ibland är man riktigt inspirerad och hittar en massa saker "som man behöver" och ibland ingenting.

    Du funderade på ordet ombonad. Hos ert ser det ombonat ut. Alltså mysigt, skönt, bekvämt. Motsatsen är kanske ungefär karg, opersonligt, tråkigt, icke inspirerande, kallt osv.

    Hälsningar från ett kallt Österbotten!

    SvarSlett
  9. Hälsar på igen :)
    Nu har vi endast tio minusgrader. Skönt.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)