torsdag 16. september 2010

Honnør til den trofaste...

medhjelperen. I dag vil jeg hedre tøybiten som vi bruker å tørke koppene med. 
Nemlig kopphandduken. Kjøkkenhåndkleet. Glasshåndkleet

Kjært barn har mange navn, her hos oss er det kopphandduken. 

Jeg er ikke glad i å kaste ting som er brukbare, kanskje en dårlig egenskap når jeg samtidig er glad i å tilføre nye ting til skapene.
Jeg faller ofte for kopphandduker, jeg har mange, det blir stadig flere, - og ingen blir kassert!

Her er kopphanddukens historie fra mitt ståsted:

Først så de slik ut:



I mange år. Helst blå- eller rødrutet.
Jeg skjønner godt at populariteten har vart så lenge. De er klassisk vakre, og passer inn over alt. Jeg tror at hvis jeg laget en undersøkelse om
Hvordan ser en typisk kopphandduk ut?
Jeg tror de fleste ville beskrevet en slik.

Jeg flyttet på hybel på 70-tallet. Fikk med meg noen rutete eksemplarer hjemmefra. Nei, det er ikke jeg som har brodert.

Jeg har ennå tilgode å brodere monogram...

Etter hvert kom det flere mønstre og farger....


Men de bar fortsatt i seg "arven" fra de gode, gamle

Så kom de vakre linhåndklærne igjen, nå med vakre mønstre og glade farger

Denne vakre med heklekant får den store ære å ligge på husets hjemmebakst mens det kjølner.... tar ikke sjansen på å tørke stekepanne med denne, nei.

Marimekko! Jeg liker marimekko! Denne ble "til overs" når jeg hadde pakket alle julegavene i fjor, så den fikk bli ..... Nei, jeg har ikke brukt den ennå.

Til overs? TIPS! Jeg bruker i løpet av året å kjøpe fine ting og tang som jeg mener kan bli fine julegaver så tar jeg frem gaveesken når jeg skal pakke inn og finner ut hva som kan passe til den og den.....

Her er noen vakre gamle ......  fra før de rutetes tid .... og disse har jeg  liggende som en dyrebar skatt.

Når jeg koser meg med å lese rundt på forskjellige blogger så har jeg disse litt i "bakhodet". Jeg håper å finne en lur måte å vise de frem på.... så hvis jeg får en god idé så blir de vist frem på nytt igjen. Har du et tips kanskje?

Ha en fin dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)