torsdag 9. september 2010

♥♥♥ RIPSGELE ♥♥♥

Nesten flaut å innrømme, men i går lagde jeg ripsgelé for første gang i mitt liv. Ikke flaut å lage ripsgele, men flaut at jeg ikke har gjort det tidligere.
Min kjære bror og svigerinne kjøpte i fjor et kjempekoselig hus med mange ripstrær i hagen like nær der  vi bor, og jeg har vært der og plukket.
TIPS: Plukk rips med bærplukker, det går kjempefort.
Nå liker jeg å ha en helt nøyaktig oppskrift første gang jeg lager noe. HELT nøyaktig. "Kok ripsen og sil den" før du begynner å lage gele holder ikke for meg. Kok ripsen - javel, skal den koke alene, skal den kokes med litt eller mye vann, skal det være sukker med, hvor lenge skal den koke.... skjønner?
Etter å kikket på en oppskrift her, og en der så fant jeg ut av det og her skal du få en HELT nøyaktig fremgangsmåte.
Jeg tok bilder av hele prosessen - fra jeg veide ripsen, til den lå i den gamle sileposen og rente av, ja hele veien ble det fotografert fra alle vinkler..... mens minnekortet stod i PCen. #!!=¤##? !!!

Som du skjønner så blir det en HELT nøyaktig fremgangsmåte, men UTEN bilder fra prosessen.

Vei opp et kilo rips. Legg det i en stor gryte og fyll på 2-3 dl vann. Bare vann og rips. Kok ripsen til den faller godt sammen, jeg kokte ca 20 minutter. Jeg satte platen på fullt mens det kokte opp, og så satte jeg den ned på 3 og hadde den der resten av tiden.

Jeg helte syltetøyet over i et saftklede og lot det stå her og renne av ca et kvarter. Når det sluttet å renne så klemte jeg på posen for å få ut litt mer saft.
Av et kilo rips fikk jeg 648 gram saft, og kokte den opp og tilsatte 648 gram farin. Lot det koke ca 20 minutter. Jeg brukte en skje for å ta av skummet som dannet seg oppå, dette gjorde jeg mens det kokte. Skummet kom på slutten av koketiden.

 Jeg har samlet fine syltetøy-, honning- og olivenglass, disse brukte jeg til å ha geleen i.
Glassene må være gullende rene så jeg vasket de godt og skylte de med kokende vann til slutt.
Noen anbefaler å sette de inn på 100° i stekeovnen i et kvarter for å sterilisere dem.

Geleen må has i glassene med det samme for den stivnet fort, kjempefort! Og den smakte deilig.  




5 kommentarer:

  1. Heisan Embla
    Ingen grunn til å være flau her, i så fall burde jeg selv gå i dekning under jorda, for jeg har ALDRI laget ripsgele og sikkert eldre enn deg.
    Ripsgele er nydelig og friskt men kjøpevarianten har dugd. Tipper din nylagde ripsgele er supergod, og så er det noe eget med det som er hjemmelaget!
    Ha en flott helg!
    Stor hilsen fra Kaspara

    SvarSlett
  2. Hei! Akkurat det jeg trengte!! Men helst for ei uke siden... ;-) Da plukket jeg nemlig ripsbuskene "rene" - og det ble nok bare å fryse dem hele - i år også... Er nemlig som deg; jeg må ha det HELT nøyaktig!! Får finne fram til bloggen din til neste høst også, da vet du :-)

    Takk for kommentar til meg!

    Ha en fin kveld videre! Jeg er på bloggerunde, og storkoser meg :-)

    Klem, Småtingene

    SvarSlett
  3. Ripsgele er deilig!
    Må innrømme at jeg aldri har laget det selv heller, kun kjøpt ferdig på butikken. Jeg tror nok at det hjemmelagde er mye bedre.

    Ønsker deg en fin helg,
    Klem T
    Ps. koselig innlegg under her også :)

    SvarSlett
  4. Tja. JEg har aldri laget ripsgele - men hadde ikke tenkt over at det var flaut. Hurra for deg som har tatt steget! Ser veldig godt ut iallfall:)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for koselig hilsen på bloggen min! :-)
    Og takk for denne inspirasjonen til ripsgele! Har fått lagd saft, men gele skal jeg hive meg på! Ha en fin helg!

    Hilsen "trine i bakken"

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)