fredag 19. november 2010

Sånn, der var jeg også i gang

Nå har jeg lest og sett det ene koselige juleinnslaget etter det andre her i bloggverden, og jeg blir mer og mer ivrig etter å pynte til jul.
Her hos oss bruker vi å henge opp adventstjerne og sette opp adventstake første søndag i advent og så kommer resten på lillejulaften. Gjennom årenes løp har julesamlingen vokst seg rimelig stor, og luksusproblemet er at alle dukene og pynten ikke rekker å bli brukt. 

I år skal vi starte tidligere ☺
Jeg har innsett at tidene har forandret seg. Juletreet skal fortsatt nå til taket, og pyntes lillejulaften - men jeg skal pynte litt mer litt tidligere. 
Jeg skal pakke inn de allerede innkjøpte pakkene og la de ligge til pynt.
Jeg skal lage julekakene tidligere, det er tross alt i adventtiden de smaker best. 
 Her ligger størstedelen av julepynten. Denne lofotkisten står i stua, og inneholder bare julepynt. Den har faktisk vært med på lofotfiske - vet ikke helt når, men for ca 100 år siden.
Har noen et forslag til plante som passer i Höganäs-krukken ved siden av?
Har tenkt litt på oliventre, kanskje.
Mine foreldre bodde i Sverige noen år lenge før jeg ble født, og denne krukken ble med derfra.

Tenkte en gang å male den, men jeg er glad jeg ikke gjorde det. Er blitt så glad i den slik som den er

Kiste med innhold
Den er malt innvendig i en koselig gammelrosa farge, og har et "hemmelig" rom i lokket. Hmmm. Kanskje jeg skulle se etter om det er noe der? Har faktisk ikke sett etter selv om jeg fikk kisten hos mamma for ca  15-20 år siden. Helt sant - at jeg ikke har kikket altså! Nå må det sies at det er noe med låsemekanismen så jeg tror ikke jeg får lokket åpnet uten å ødelegge det, og det er ikke noe bevegelig der inne så det er nok tomt. Men en kan jo aldri vite. :-)

Vel - tilbake til julepyntinga. Det som får hentes først frem i år er to krus vi fikk i julegave i fjor som vi ble så betatte av. De ble julekrusene med stor J momentant, og vi brukte dem hver eneste dag.
Søte småbilder på siden også.

- ha ei fin helg, tenk neste helg starter advent -
Jeg vil også takke for alle hyggelige kommentarer - prøver å være flink å skrive kommentar tilbake, men vil gjerne si tusen takk her på bloggen også. Det er så trivelig med respons, og jeg blir så jublende glad!

3 kommentarer:

  1. så spennende med kista,håper du deler med oss om du skal åpne opp å se.Og krusene dine var kjempe søte. Dem likte jeg kjempe godt :-)

    SvarSlett
  2. Tøff kiste! Tenk, en ganske lik har jeg også, bare lyseblå. Vi arvet den fra mannens famlie. Men jeg har "kikket" i det hemmelige rommet, jeg da... ;-) Husker det lå ullstrømper der, da vi fikk den.

    Ja, snart er det advent! Jeg grugleder meg; både fordi tiden går så fort fram mot jul, og fordi det er en koselig høytid!

    Ha ei strålende helg!

    SvarSlett
  3. Nydelig kiste og koselige julekopper! Jeg kommer til å pynte til advent og bittelitt julelys i vinduene fra første søndag i advent og snike inn mer og mer pynt etterhvert :) Og kakene nyter man helt klart best før jul, for i jula er man så forspist på all maten og godsakene uansett...
    Ha en fortsatt fin helg :)
    Klem fra Bekka

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)