torsdag 11. november 2010

Til messe.....

Ja, nå har jeg strikket og festet tråder og skylt opp og glattet og dampet.... og jammen begynt på et nytt lite strikkeprosjekt i dag.
Nå er det vel heller tvilsomt om sistnevnte blir ferdig til julemessen på lørdag, men det kan nok komme til nytte en annen gang. 

Skrev tidligere i uka at jeg skulle vise frem det jeg legger for salg, så nå er jeg spent om noen ser gagn i noe av dette. 
 Fargen på dette garnet heter Neptun, og det er en nydelig sjøgrønn farge og sjalet under er strikket i kornblå. Jeg vil fortelle litt om garnet jeg har brukt.
Det heter Wollmeise og er et utrolig deilig og mykt garn som jeg har kjøpt fra Tyskland. Det er håndfarget, og har et nydelig fargespill og like vakkert vask etter vask i maskin.
Garnet er vanskelig å få tak i. De legger ut garn for salg en gang i uka, fredag morgen, og da må en sitte klar innlogget på deres side når nøstene legges ut og så er det å skynde seg å få noe til handlekurven for i løpet av minutter er alt borte. Det er morsomt å logge seg inn å prøve å få tak i noe, men ganske stressende.
Bilde fra magasinet Knitscene, fall 2010
Så dette sjalet i et magasin Knitscene og falt pladask for mønsteret. Klarte å få tak i bladet fra USA. Dyrt å få blader fra junaiten, for det kostet mer i frakt enn hva bladet kostet.


En brødkurvduk i bomull

Oppvaskkluter med motiv. Alle er strikket i bomull
.
Kjøkkenklut med valentinmotiv


Sokker i alpakkaull
 Disse har jeg strikket av fra et gammelt mønster på et par lester jeg har fra mange år tilbake.
Disse barnesokkene er av eget design:


image title
Og til slutt disse sokkene. Det er egentlig tubesokker, men jeg liker så godt å strikke hæl så jeg laget de som vanlige sokker i stedet. Garnet jeg har brukt er extra fine merino fra pickles.no.

Jeg liker godt å se hva andre har laget, så derfor tar jeg sjansen på at noen kanskje synes det er morsomt å se hva jeg skulle ha med til julemessen.

Julemesse kan jo ha to betydninger. Husker når jeg og to venninner var 13-14 år og skulle gå på julemesse i hjembygda vår, og forventet å finne hjemmelaget knekk og diverse andre godsaker. Når vi kom inn var det  gudstjeneste. Det som var litt pinlig var at ho ene bodde i Narvik og skulle ta bussen hjem - dermed måtte vi reise oss fra nestforreste benk og luske ut midt under prekenen. Da fikk vi en del skulende blikk husker jeg. Jaja, det var i forrige årtusen så det er sikkert ingen som husker det nå.

- ha en fin torsdagskveld, i morgen er det helg! -

5 kommentarer:

  1. Tusen takk for at du var innom meg å la igjen en kommentar. Akkurat da var jeg inne på bloggen din og tittet. Morsomt.

    Kjempe fine oppvaskkluter.
    Jeg er helt elendig til å strikke, så misunnelig på dine talenter.

    SvarSlett
  2. Så mye flott du lager! De sjalene så kjempedeilige ut :) Lykke til på julemessen, kos deg masse! Jeg er helt sikker på at du får solgt mye :)
    Klem fra Bekka

    SvarSlett
  3. Så kjempefine ting du strikker! Du er så flink. Likte veldig godt det øverste sjalet; det så deiig og mykt ut! Artig med historien rundt garnet også! ;-)
    Lykke til med messe; det høres veldig trivelig ut! Var på en for et par uker siden; og de hadde mye fint!

    Nyt fredagen!

    SvarSlett
  4. Men i alle verdens dager, sååå mye fint du har laget, gir meg helt over jeg, du må jo starte en liten bloggbutikk. Flinke deg. Ha en god helg, klem fra Nina

    SvarSlett
  5. Åhhh en masse fine ting du har lavet :-)) Woolmeise ; som du gansk rigtigt skriver , utroligt svært at få fat i , man SKAL sidde klar ved computeren den dag der ligges nye vare ud , det er nærmest som at vinde i lotteriet hvis man er HELDIG at få tag på noget !!

    God weekend/ Vilma

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)