fredag 10. desember 2010

Så god og søt, så god og søt - luke 10

På låven sitter nissen med sin julegrøt,
så god og søt, så god og søt.
Han nikker og han smiler og han er så glad,
for julegrøt det vil han gjerne ha.

En av mine juletradisjoner er å invitere noen venninner hit en kveld i advent. Vi hadde den tradisjonelle grøtkvelden i går. Menyen er enkel: risengrynsgrøt, gløgg, krydderkake og selvfølgelig mandelgave.

Disse gløgglassene er jeg veldig begeistret for. Jeg kjøpte de på en antikkbutikk for tja - 15-18 år siden. De er svenske og laget av filigranssølv. Akkurat hvor gamle de var husker jeg ikke (fra 1910-20), men jeg synes de er så vakre.


I år hadde jeg en ekstra ting på menyen. Jeg fant disse oppskrift på disse kulene på denne bloggen. De består av smuldret pepperkake blandet med tine ost naturell. Dyppes i smeltet sjokolade og så strøs det på litt fingersalt til slutt. Bare litt salt.
De var kjempegode, og veldig raske å lage. Jeg satte de noen minutter i fryseskapet så stivnet sjokoladen på null komma niks.

Gammel engelsk kompottskje


Har hørt så mye skryt av pepperkake med blåmuggost så det måtte også prøves. Litt uvant, men absolutt spiselig.

Nå har jeg vist bilder av alt unntatt hovedretten - risengrynsgrøten. Et grøtfat er nå et grøtfat så det ble ikke tatt bilde av i farten, men her skal du få vite en hemmelighet.
Hvordan lage verdens beste risengrynsgrøt? Bruk ris som trenger lang koketid, når den er kokt opp så passer den seg selv på svak varme mens du dekker bordet, tenner lys, tar på øredobber og sånt..... så ikke tenk på at du bare har tid til hurtiggrøt.
Nei, det var ikke ris med lang koketid som var hemmeligheten. Nei, bytt ut 4 dl av melken med en boks Vikingmelk! Det blir en utrolig god og fyldig smak på grøten, og så får den en lekker gylden farge i tillegg.

Jeg vil også si tusen takk for de koselige kommentarene til julekalenderen min.

Et lite Astrid Lindgrensitat - om julegrøt:

Vi spiser mye på julekvelden. Vi sitter rundt det store kjøkkenbordet og spiser og spiser. Ribbe og pølse og sylte og lutefisk og risengrynsgrøt og mye annet.
- Alle må lage rim mens de spiser grøten, sa far - Det hører med til jula.
Da sa Bosse:
- Nå orker jeg ikke spise mer,
nå vil jeg i stedet ha julegavér....
- Det er det verste rim jeg har hørt i mitt liv, sa Lars.


- Kom gjerne innom i morgen også -




13 kommentarer:

  1. Heisann..
    så fine gløgglass..og så veldig goe ut de kulene:)
    ja det var fra meg du fikk tipset av Nytt og Shabby....:)
    ha en kos dag
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  2. Nam!! Det ser da supergodt ut!!

    Takk for kommentaren på bloggen min :) Neste gang må du óg være med på Unikarina´s pakkelek! Hun har forresten en masse kjekke oppskrifter på div. kjekke kreativiteter på sin side. Anbefaler på det varmeste :)

    Kan du ha en riktig god helg!
    Klem

    SvarSlett
  3. Kjempehyggelig tradisjon å møtes før jul hos Embla for å kose seg med grøt, gløgg og annet søtt og godt julesnadder.

    De sjokokulene kan anbefales.

    Hilsen ho som fikk mandelen i grøten :)

    SvarSlett
  4. For en koselig tradisjon å ha! Nydelige gløgglass :) Jeg skal definitivt prøve ut oppskriften på kulene!
    Ha en fin helg :)
    Klem fra Bekka

    SvarSlett
  5. Nam !
    For en innbarka sjokoman , frista de kulene !
    Kjekt med tradisjoner som dette.
    Jeg var i juleforening i går. Da fikk jeg mandelen i grøten og premien var en søt , liten engel.
    Ellers hadde vi pakkeleken. Temaet for pakker i år var perler....
    De gløgglassene var bare nydelige.
    Stor klem fra Ingunn ♥

    SvarSlett
  6. Nam disse høres gode ut, og ser fristende ut også!
    Utrolig nydelige gløgglass!

    Ha en fin dag og kommende helg!
    Klem T

    SvarSlett
  7. Heisan!
    Herlig med fredagsfri og herlig med førjulskveld for venninner! Det ser ut som det var mye snadder på bordet og gløgg-glassene var da særdeles staselig. Må jo nesten bli litt andektig når man drikker av dem.
    Ha en glad førjulshelg!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  8. herlig med førjulsselskap:) Og mange gode retter:) Skal prøve pepperkaker med ost naturell, etter min smak:)
    Vikingmelk i grøten har jeg aldri tenkt på, må prøves det også:) Nydelige gløgglass:)
    Fredagsklem fra Trine:)

    SvarSlett
  9. Hei, det så jo så koselig ut. Glassene var superfine! Ha en fin førjulshelg, klem fra Wilhelmine

    SvarSlett
  10. Så koselig med antikke gløgg-glass og mye snadder til jentekveld!
    Jeg har prøvd, pepperkaker med blåmuggost - og likte det kjempegodt! Alt for godt... ;-)

    Ha en fin fredag! Er det ikke deilig med helg?!
    :-)

    SvarSlett
  11. Herlig blogg-kalender! Og Gus har noen fiffige tips må jeg si. De gløgg-glassene var virkelig nydelige. Kanskje det er fine gløgg-glass man skal snuse etter på loppis til våren mon tro?

    Klem fra Tevanga

    SvarSlett
  12. Koslige gløgg glass,og så masse fristelser.
    De kulene var jammen spesielle,de må jeg prøve!
    Kosa deg masse!!!
    Goe klem fra Sol

    SvarSlett
  13. Jag har hört om detta att äta pepparkakor med ost, men har inte prövat på det ännu... Kanske dags i år. Dina pepparkakskulor ser riktigt goda ut!
    Ha en fin tredje advent!

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)