fredag 17. desember 2010

We're happy tonight - luke 17

Sleighbells ring - are you listening
in the lane, snow is glistening
A beautiful sight
we're happy tonight
walking in a winter wonderland

I dag inneholder julekalenderen oppskriften på det tredje julebrødet. Jeg har tidligere publisert tyttebærbrødet og Ann-Joruns julebrød. I dag kommer det et brød - antagelig fra de deler av landet der et brød er ei kake. For oppskriften heter "JULEKAKE". Dette er nemlig en hemmelig oppskrift, så hysj, hysj. Jeg fikk den for mange, mange år siden av mitt eldste tantebarn (tantungen "gamlemor" for  hun blir faktisk 50 år snart! ) - joda, hun leser bloggen, men er en hyggelig og blid dame så hun blir helt sikkert ikke fornærmet over kallenavnet.

Hvor hun hadde fått oppskriften vet jeg ikke, men det var hvertfall en hemmelig familieoppskrift. Ho som ga den videre syntes at oppskriften på et så godt julebrød skulle da slett ikke være hemmelig, men deles slik at mange, mange fikk nyte godt av den. Denne julekaken har vært fast inventar hver eneste jul hos meg. Hemmeligheten er fremgangsmåten, den MÅ følges - for som du vil se, den inneholder ikke noe annet enn det hver og en av oss har i skapet til enhver tid. 

JULEKAKE
50 gram gjær
2½ dl melk
150 gram margarin
1 dl farin 
2 egg
ca 1 liter mel
rosiner (hvis du vil)
(egg til pensling, eller bruk melk eller vann å pensle med)

1. Rør gjæren ut i lunken melk.
2. Rør sukker og margarin hvitt og porøst
3. Tilsett ett egg om gangen og rør kraftig.
4. Rør melet og væsken vekselvis inn i smørkremen.
5. Elt deigen til den blir blank og smidig.
6. Dekk til og hev i 45 minutter
7. Elt inn rosiner.
8. Smør en springform
9. Lag en stor bolle, trykk den ned på midten 
10. Etterhev 20-30 minutter
11. Pensle med egg
12. Stekes nederst i ovnen på 200° i  40 minutter. (legg bakepapir over hvis den blir mørk oppå)


Jeg bruker å dele den i fire før jeg fryser den, så kan jeg ta opp ¼ del om gangen hvis vi ikke er så mange som skal spise.
Den hever seg alltid like fint.

Fikk en liten engel i posten i dag.

Hadde tenkt den skulle være julegave, men den var så liten så den får ikke reise ut i verden alene - den blir her. Det er ikke bestandig det en bestiller er slik en trodde det var. Nydelig er den i alle fall. Skal finne en søt liten fyrstikkeske som den kan ha som bolig mellom julene.
Satte et vanlig lite telys ved siden av for å vise størrelsen.





Gus' hjørne: Pssst - bare et lite tips til dere bloggedamer fra en liten museherre. Kjøp inn et par ekstra strømpebukser. Det kan visst være lurt å alltid ha en i reserve. Om jeg har vært inne på badet? Å nei. man er da en høflig liten mus, men som dere ser - jeg har store ører, og hører godt...... hihi..
- Nå er det visst fin vintersnø mange steder i landet, også her - så da syntes jeg det passet  med winter wonderland som musikkinnslag i dag. Ta deg tid til denne gamle klassikeren. :-)

Håper du titter innom i morgen også selv om det er travelt før jul.


7 kommentarer:

  1. Det så deilig ut med julekake. Tenker det dufter herlig i hele huset.
    Skjønn liten engel du har fått!

    Nyt dagen og den kommende helgen!
    Klem T

    SvarSlett
  2. Mmmm..Lurer på om jeg skal prøve meg på den ?
    Jeg har egentlig en god oppskrift på julebrød , men....
    Helt enig med hun som sa at gode oppskrifter ikke burde være hemmelige !
    Den lille engelen er jo bare nydelig ♥
    Ha en fin dag videre.
    Klem fra Ingunn :)

    SvarSlett
  3. Deilig stemning!
    MMMMMM,kjenner duften helt hit!
    Goe klem fra Sol

    SvarSlett
  4. Flinke, flinke deg...så godt det ser ut, dette skal jeg også prøve, her stekes det også julekaker i dag. Klem Nina

    SvarSlett
  5. Julekake er jo så godt. Kanskje jeg skal prøve oppskriften din og ikke kjøpe neste gang :)

    SvarSlett
  6. Hei - rakk det i dag også! ;-)
    Koser meg med både oppskrifter og englebilder. Den var jammen pitteliten, ja! Men derfor også veldig søt!

    Nyt helgen - neste helg er det jul! ;-)

    SvarSlett
  7. Nu fick jag sån lust att baka :) Ditt bröd ser verkligen gott ut! Hm, få se vad dagen för med sej!

    Jag tycker mycket om änglar och flyttar på dem lite nu och då här i huset. Till julen plockar jag fram ännu fler!

    Ha en fin lördag!

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)