torsdag 23. desember 2010

Velsigna du dag over fjordan - luke 23

Nord-norsk julesalme
Velsigna du dag over fjordan. Velsigna du lys over land.
Velsigna de evige ordan om håp og ei utstrakt hand.
Verg dette lille Du gav oss den dagen Du fløtta oss hit.
Så vi kjenne Du aldri vil la oss forkomme i armod og slit
Sangen i dag på lillejulaften er første verset på nord-norsk julesalme av Trygve Hoff. Veldig mange synes det er den vakreste julesangen av alle, og siden jeg bor i og er fra Nord-Norge vil jeg ha den med i kalenderen min.

Selvbrodert juletreteppe

Nå er treet pynta, og det ble slik jeg liker det: Smalt og det skal rekke til taket! I år beregnet vi godt, når stjerna ble plassert var den bare noen millimeter fra taket :-)


Hjemme hos hos pyntet mamma treet på lillejulaften etter at jeg hadde lagt meg. Mine søsken var voksne og flyttet hjemmefra, men de hadde sikkert samme tradisjon når de var små. Det var hvert år et utrolig skue å gå inn i stua og se det vakre juletreet stå der pyntet med tente lys.
Synes det er trist at vi ikke hadde fotoapparat så det finnes ikke bilder fra den tida. Men de fineste bildene har man i hukommelsen, er det ikke sånn?

Dette "perlebåndet" hadde vi hjemme, og jeg synes det er så fint. Kanskje ikke så vanlig, men det hører til her hvertfall.
Det er langt og rekker rundt hele treet.
Noen av mine vakreste kuler.

Engelen, klatrenissen og de heklede hjertene hører også til i treet.

Og i år hadde vi ekstra fin pynt i treet, se bare her:


Har skrevet om det tidligere, og her er de: Ekte kongler!


Gus' hjørne: I morgen er det julaften, selveste julaften! Rekk opp handa de av dere som skal ha ribbe til middag. .... Oj, så mange! Tenkte jeg skulle fortelle dere hvordan de lager ribba her i huset. Den får alltid sprø svor. Jeg regner med at dere allerede har tatt den fram fra fryseren og gnidd den inn med salt og pepper. Legg den i langpannen med svoren opp. Legg et par asjetter eller noe annet under slik at den blir høyest på midten. Dette for at fettet skal renne av og det gjør svoren sprø. Ha 3 dl vann i langpannen og dekk hele langpannen med folie - helt tett. Sett den i ovnen på 230°. Pass på at folien ikke revner - det er den tette folien som gjør susen! Etter 45 minutter tar du av folien og sett ned temperaturen til 200°. La ribben steke videre 1½ time hvis det er tynnribbe du har, og 2-2½ time for midtribbe. Det med folien fungerer bestandig!

Musikkinnslaget ♪ ♫ ♪ i dag er Nord-Norsk julesalme med koret Bodø-oktetten.


 





I morgen blir vinnerne av kalendergavene offentliggjort, så i dag er siste sjanse til å være med. - Ha en flott lillejulaften alle sammen :-)) -

6 kommentarer:

  1. Hei på lillejulaften! Sitter nå og nyter Carolas julemusikk og tar meg en liten bloggerunde etter julegrøten... ;-) Alltid koselig å komme innom kalenderen din, Eva! Tror jeg nesten har fått med meg alle dagene? Om enn noe sent noen ganger... ;-)

    Håper du også sitter og betrakter juletreet ditt, og koser deg ordentlig! Det fortjener du, etter en SÅ god innsats med juleinnleggene dine!! Så mye forskjellig, både oppskrifter, tips, fine bilder, musikkinnslag og mye mye mer... Ville bare takke deg så mye for det! Har virkelig kost meg gjennom desember med kalenderen din!

    Ønsker deg også ei riktig GOD JUL! Kommer nok innom i morgen også, for å se trekning... ;-) Men ikke sikkert man har tid til kommentarer da...

    God juleklem fra Linda

    SvarSlett
  2. Hei Eva Hanne! Ønsker deg en riktig god jul og et godt nyttår! Setter stor pris på at du følger bloggen min! Takk for alle hyggelige kommentarer:) Husker ikke om jeg har meldt meg som interessert av kalendergavene - det er herved gjort! Juleklem fra Trine

    SvarSlett
  3. Merkelig...... satt og skulle lese hva du har skrevet i dag, leste linjene i værset fra salmen fra nord da det plutselig var en kar som begynte å synge den på tv, he he, det var godt gjort. En nydelig salme var det ihvertfall.

    SvarSlett
  4. Nydelige julekuler!
    Så nydelig at du skriver en gammel salme!
    Det setter jeg pris på!
    Store goe juleklem fra Sol
    Ønsker deg en deilig julehøgtid med fred i hjerte og sinn!!

    SvarSlett
  5. Vilket härligt inlägg! Igen!

    Jag önskar dej en riktigt God och Glad Jul!

    SvarSlett
  6. Nord-norsk julesalme er veldig fin! Moddi sang den på nrk på lillejulaften, fantastisk!

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)