lørdag 11. desember 2010

- så glad er vi, så glad er vi - luke 11

Å, jul med din glede
og barnlige lyst - vi ønsker deg alle velkommen
Vi hilser deg alle med jublende røst -
titusende ganger velkommen.
Vi klapper i hendene, vi synger og vi ler
så glad er vi, så glad er vi
vi svinger oss i kretsen, og neier - og bukker. 

Nå måtte jeg finne denne sangen på nettet, for jeg husket plutselig ikke hele verset. På versjonen jeg fant så stod det "så gladelig, så gladelig" i stedet for "så glad er vi, så glad er vi". - Har jeg sunget feil hele livet? Skal det ikke være "så glad er vi"...... Jeg spurte Emblas elskede hvordan de sang den nede i Grimstad, og han husket det sånn som meg så da er vel den der "så gladelig.... en gammel versjon. 
En har da gjennom årenes løp hørt morsomme versjoner av sanger på grunn av "feilhøring" Ti gleder seg Jerusalem som ble til "Ti gleder seg, en rusla hjem". 
Barnebarnet til søstera mi kom så fornøyd hjem og sang en ny sang de hadde lært i barnehagen: "vi vaska oss på golvet og vi har børi ved" - 
Tilbake til dagens sangstrofe. Jeg fikk Kamille i postkassa i dag. Der var det en del kjendiser som ble spurt om sitt beste juleminne, og da var det en del julegaver som ble husket.

Jeg var selvfølgelig ikke i Kamille, men hvis jeg hadde vært kjendis, eller fem på gaten eller noe sånt og hvis jeg hadde blitt spurt hvilken julegave jeg husket best så ville det vært dette kjøkkenet.



Fullt utstyrt - til og med en kalkun...
 Det var i en katalog, og jeg var så betatt - simpelten forelsket! Jeg satt dag ut og dag inn og kikket i den katalogen. Kjøkkenet var avbildet på side 146  og kostet 31 kroner. Jeg var 7 år. Da det ble julaften, og jeg åpnet julegaven fra mamma og pappa og det vakre kjøkkenet åpenbarte seg ut av esken - jeg kan ikke beskrive den lykken... det er det jeg husker aller best av barndommens julegaver.  Det har vært flittig brukt av mange av familiens barn og nå er det temmelig slitent og rustet, men jeg har jo ikke hjerte til å kaste det. Smaken har kanskje ikke endret seg så veldig....

I dag får du også en link til en dansk side med maaange vakre julekurver - for de av dere som har lyst å lage hjemmeflettede julekurver.....
Prøvde meg på et hjerte
Her er noen flere som er hentet fra hjemmesiden:
til forsiden

+ mange, mange andre.

Jeg blir nok å lage noen flere, - når de har funnet opp vakkert "strechpapir" - dette lå ikke for meg..... dessverre.

Strikkepinnene og kalligrafipenna er nok mer min greie.

Et lite musikkinnslag her i dag. En vakker versjon av Feliz Navidad.

- ha en fin tredje adventlørdag. -







2 kommentarer:

  1. Sikken en herlig kalenderlåge :-)

    Jeg er heller ikke så god til saks og papir og flette julehjerter kan jeg slet ikke , næh ,men så er det godt at man kan så meget andet , måske du skulle prøve at folde nogle stjerner , dem linker jeg til på mit nye indlæg, det ser ikke svært ud.

    God lørdag til Embla og hendes elskede :-))

    SvarSlett
  2. Så koselig du skriver.Ja barndommens jul var litt annerledes en den våre unger har nå, med tanke på gavene!Mine er ihvertfall bortskjemte!
    Min egen feil men,men!!
    Ha en deilig kveld!
    Goe klem fra Sol
    Så nydelige papir kurver!

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar, det setter jeg stor pris på :-)